Slik tas en butikktyv

Jeg er i Bergen på Nordiske mediedager, og etter en lang dag i konferansesaler, hadde jeg en runde der jeg gikk og kikket i butikker i sentrum av Bergen. På vei ut av en butikk ble jeg vitne til at vektere overmannet en butikktyv. Med mobilen fanget jeg opp det som av forbipasserende ble oppfattet som en dramatisk hendelse, men som av vektere og poltiti sikkert var en dagligdags hendelse:

tyv1

Vekterne kastet den unge mannen i bakken. Det så ganske dramatisk ut, det var fysisk vold, der mannen ble slengt i bakken med stor kraft, klær (tyvgods?) ble kastet utover gaten, mennene i vekteruniform la seg med all kraft over, og motstanden fra gutten ble fysisk nedkjempet.

tyv2

De to vekterne satte gutten på en trappeavsats, truet ham til å sitte i ro, og tilkalte åpenbart politiet.

tyv3

Her kommer politiet til og tar over gjerningsmannen. Vekterne er fortsatt til stede, går rastløst fram og tilbake og er tydelig oppskjørtet, mens politimennene opptrer ganske rolig, tar gutten med rundt gatehjørnet, stiller ham opp mot veggen og legger håndjern på ham bak ryggen. Imens plukker vekterne opp bukser fra fortauet, som fortsatt har kleshengere knyttet til seg.

tyv4

Tilskuerne på bussholdeplassen like ved, følger dramaet fra nært hold. Mens den pågrepne forsøker å skjule identiteten bak hette og ved å bøye hodet mot gata, tar politiet ham med inn i politibilen, mens vekterne finkjemmer og samler bevis fra gata og fortauet.

For deg som lurer:

Vektere har lov til å holde på folk «i et kort tidsrom».  Det er hjemlet i Straffeprosessloven. Når noen blir tatt på fersken, kan alle borgere gripe inn og «pågripe» forbrytere. Man har kun lov til å holde på folk i et kortere tidsrom. Vektere handler på vegne av oppdragsgivere, gjerne butikkeiere. Alle har rett til å gripe inn for å verne sine eiendeler.

2 kommentarer

Filed under Media

2 responses to “Slik tas en butikktyv

  1. Maria Mytterist

    Jeg har sett endel slike «pågripelser» fra vektere, og jeg reagerer ofte på det som ser ut som unødvendig voldsbruk. Jeg har også reagert på hissigheten hos dem. Jeg har sett utagerende brøling, dytting, knær mot nakke, ansikter smurt ned i gulv/asfalt.

    Jeg trodde kanskje evnen til å holde hodet kaldt var en forutsetning for å passe i en slik jobb…

  2. Ann

    Det hørtes litt voldelig ut, men det er rett det at man skal kunne gripe inn når det gjelder den personens personlige eiendeler.

Legg igjen en kommentar